آیا کباب واقعا غذای سالمی است؟
نوشته شده توسط : پلیکا

طرز تهیه ماهی کباب در پیک نیک و مسافرت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم. طرز تهیه ماهی کبابی : ابتدا فیله ها را به صورت قطعات بزرگ خرد کنید، سپس آنها را در یک کاسه بریزید و با ماست، آبلیمو و سیر له شده طعم دار کنید. یک روش دیگر : برای مزه دار کردن تکه های ماهی از پیاز رنده شده یا ریز خرد شده هم می توانید استفاده کنید. بعد از اینکه ظرف را از یخچال درآوردید، کمی نمک و فلفل به فیله‌ها بزنید، سپس آنها را به سیخ بکشید. در این میان در یک کاسه مناسب ریحان ریز شده را با پیازچه، روغن زیتون و سماق خوب مخلوط کنید. اگر قصد دارید به پیک نیک و تفریح در طبیعت بروید حتما ماهی کبابی را امتحان کنید.

داخل یک تابه مناسب کمی روغن بریزید و آن را روی حرارت متوسط بگذارید. در این مطلب طرز تهیه ماهی کبابی را برای پیک نیک مشاهده می کنید. حالا سیخ ها را داخل آن قرار دهید و دو طرف ماهی ها را سرخ کنید.

آیا کباب واقعا غذای سالمی است؟ | شبنم ها

کباب کردن یکی از سنتی ترین شیوه های طبخ گوشت است و در عین حال که می تواند روش مناسبی برای پخت گوشت باشد، به همان اندازه می تواند زیانبار نیز باشد؛ در واقع اگر گوشت را، سفید یا قرمز، در شرایط استاندارد کباب کنیم، یک وعده غذایی عالی و مقوی خواهد بود و با توجه به اینکه در روش کباب کردن مواد غذایی، روغنی به کار نمی رود تا جذب ماده غذایی شود، انرژی دریافتی آن بالا نرفته و چاقی و مشکلاتی مانند تصلب شرایین را برایمان در پی نخواهد داشت و نسبت به سرخ کردن گوشت، شیوه سالم تری است. درست است که از لحاظ علمی تشکیل هیدروکربن های حلقوی روی مواد غذایی خطرناک است اما بد نیست یادآوری کنیم که در سال گذشته همه ساکنان تهران حتی یک روز هم هوای پاک استنشاق نکرده اند! آیا استنشاق همه روزه این هوای ناسالم بدتر است یا کباب زغالی که هر از چندگاهی در مسافرت یا پیک نیک و… خورده می شود؟! این روزها خانواده ها فرصت ندارند مثل گذشته ها هفته ای ۳-۴ بار دور هم جمع شوند و غذایی روی زغال درست کنند.

خیلی ها علاقه خاصی به مواد غذایی دودی دارند؛ از ماهی دودی گرفته تا برنج دودی، تن ماهی دودی، سوسیس و کالباس دودی و… قدیم ترها دودی کردن برنج و ماهی، که متداول ترین خوراکی های دودی بودند، به این ترتیب بود که مواد را در اتاقی به نام «اتاق دود» قرار می دادند و با سوزاندن خاک اره یا چوب بلوط و… مواد را دود می دادند. استفاده از این مواد در صنایع غذایی مشکل ساز نخواهد بود، زیرا کنترل کردن کارخانه های کلان، که هر کدام مهندس و پزشک و متخصص خبره دارند، بسیار راحت تر و البته امکان پذیر است اما استفاده از این مواد در رستوران ها، با توجه به حرفه ای نبودن افراد در مورد این طعم دهنده ها، می تواند خطرآفرین باشد.

کباب کردن مرغ و ماهی هم یک روش مناسب و سالم است البته به شرطی که قطعات مرغ یا ماهی به اندازه ای باشد که تمام قسمت های گوشت به خوبی پخته شود و داخل آن خام نماند؛ داخل گوشت نباید صورتی رنگ بماند چون ممکن است حاوی تخم انگل یا میکروب های مختلف باشد که عامل بروز بیماری ها خواهد بود. پختن هویج همراه با مقدار کمی روغن میزان آنتی اکسیدان های موجود در آن به نام های بتاکاروتن و اسید فنولیک را افزایش می دهد زیرا حین فرایند پخت، دیواره سلول های گیاهی بافت هویج شکسته شده، در نتیجه جذب آنتی اکسیدان های موجود و سایر مواد شیمیایی مفید آن افزایش می یابد. یکی از دلایل محبوبیت کباب زغالی بین مردم، ترکیب های آروماتیک مختلفی است که هنگام سوختن چوب آزاد شده و موقع کباب کردن روی کباب می نشیند و باعث خوش عطر و طعم شدن کباب می شود که این عطر و طعم در کبابی که روی باربیکیوی برقی یا گازی، فر، گریل و … پخته شده، پیدا نمی شود.

 

بزرگترین اشتباهات آشپزی که مانع کاهش وزن شما می شود!

در حالی که در هنگام کباب کردن گوشت از روغنهای چرب استفاده نشده است (که بسیار عالی است) ، مطالعه ای که در ژورنال اپیدمیولوژی منتشر شده است ، نشان داد که افرادی که مقادیر بیشتری گوشت کبابی بسیار برشته را مصرف می کردند ، به اندازه ۴۷٪ خطر ابتلا به سرطان پستان بعد از یائسگی را نسبت به افرادی که از آنها دور ماندند ، داشتند. به عنوان مثال فردی رژیم غذای را دنبال می کن که در وعده ی شام می بایست سوپ میل کنید، حالا خود شما قضاوت کنید که استفاده از سوپ های بسته بندی شده که فرآوری شده اند و در آن ها از مواد نگه دارنده، قند مصنوعی و نمک زیاد استفاده شده بهتر است یا سوپی که به صورت طبیعی و با مواد تازه طبخ می شود.

این همان چیزی است که باعث می شود شما به جای استفاده از فست فود ، در خانه آشپزی کنید! اما باید در افزودن چربی و نمک زیاد به عنوان راهی برای بهتر کردن طعم و مزه دقت کنید زیرا می تواند منجر به اعتیاد زیاد به مصرف چربی و نمک شود. به میزان سسی که مصرف می‌کنید، توجه داشته باشید و همیشه مقادیر توصیه شده را اندازه گیری کنید و در صورت امکان هر ظرف را فقط به یک یا دو چاشنی یا سس اضافه شده محدود کنید تا بتوانید کالری و نمکی دریافتی خود را کنترل کنید. یکی از بهترین راه ها برای کاهش کالری دریافتی این است که بلافاصله پس از آماده شدن غذا نیمی از آن را بسته بندی کنید و کنار بگذارید ، کنار گذاشتن وعده های اضافی شام و یا ناهار می تواند شما را از پرخوری عصبی نیز باز دارد.

به ویژه ، غذاهای چرب مانند استیک و پنیر می توانند با یک ماده نرم کننده به نام “دی اتیل هگزیل آدیپات” این فرآیند را افزایش دهند که این پلاستیک های ناخوشایند را ترغیب می کند تا از ظرف و غذای شما بیرون بریزند. دلیل این امر این است که تمام تمرینات سختی که پشت سر گذاشته اید، کالری هایی که سوزانده اید و رژیم غذایی سالمی که دنبال کرده اید ،در صورت پخت و پز به روشی ناسالم ، تمام تاثیر مثبت خود را از دست خواهند داد. یک مطالعه چینی نشان داد که بخارپز کردن سبزیجات به جای آن که را هم بزنید و سرخ کنید برای کلم بروکلی بهتر است ، در حالی که تحقیقات دیگر نشان داده است که پختن سیب زمینی بهتر از جوشاندن آن است.

 

منبع





:: بازدید از این مطلب : 195
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: